Tien methodes om Bijbelstudie te houden
Voor het houden van een Bijbelstudie bestaan er een hoop methodes waarmee je de tekst op een eenvoudige wijze toepasbaar kan maken op je eigen leven. Netwerk heeft hieronder 10 Bijbelstudiemethodes op een rijtje gezet, waarmee jij met je kring aan de slag kan gaan!
- De Vijf-Stappen-Methode Voor Bijbelstudie
- De inductieve methode
- De één-vraag methode
- Studievragen
- Zweedse methode
- Vragen stellen aan de tekst
- Parafraseren en Kopiëren
- Doelanalyse
- Actief-Lezen-Methode
- Vers-voor-vers analyse
1. De Vijf-Stappen-Methode voor Bijbelstudie
Deze methode maakt gebruik van de volgende principes:
- Deelname of betrokkenheid van iedereen in de kring aan elk onderdeel van de Bijbelstudie.
- Eerst ontdekken en delen met anderen wat je reeds begrijpt, belangrijk vindt, etc.
- Vragen bespreken die bij de mensen in de kring leven .
- Bespreken van de relevantie en mogelijke praktische toepassingen van waarheden in het Bijbelgedeelte.
- Aan het eind d.m.v. gebed antwoord geven aan God op Zijn spreken tot ons door het Bijbelgedeelte.
1. Lees
Neem beurten de kring rond en lees het bijbelgedeelte.
2. Ontdek
Vraag je af: Welke waarheid is in dit gedeelte belangrijk voor me? (…interesseert me,
spreekt me aan, raakt m’n denken of gevoel..) en wat spreekt me daarin dan
aan? Schrijf je gedachten op en maak een rondje met de kring om dit met elkaar te
delen en te bespreken.
3. Vraag
Bedenk welke vraag jij aan de groep wilt stellen. Formuleer je vraag zo duidelijk
op papier (open en specifiek). Ga de kring rond om deze vragen te stellen en de
kringleider maakt een lijstje van de vragen. Bespreek dan zo veel als mogelijk. (Begeleidende
vragen: wat denken anderen hierover? Hoe wordt hierover door mensen
gedacht? Wie wil de vraag opnieuw formuleren? Wie wil het antwoord samenvatten?).
4. Praktijk
Vraag je af: Welke waarheden zijn in dit gedeelte relevant en zouden vandaag de
dag toegepast kunnen worden? Maak een lijstje met relevante waarheden en hoe ze
eventueel toegepast zouden kunnen worden in het leven.
5. Bid
Bedenk: Hoe zou je op God willen reageren? Schrijf een kort gebed tot God op in een
of twee zinnen. Neem beurten de kring rond om een enkele zin of een paar zinnen tot
God te bidden.
2. De inductieve methode
1. Observatie, ontdekkingsvragen
- Literaire vorm: brief, gelijkenis, geschiedenis etc.
- Structuur: Hoe kun je het gedeelte indelen (kop/ staart)? Wanneer verandert de situatie, de spreker, het onderwerp, de omgeving?
- Wat staat er in de tekst?
- Wat: wat gebeurt er precies? Waar gaat het over? Welke thema’s/vragen worden er behandeld?
- Wie: over welke personen gaat het, wie krijgt het meeste aandacht?
- Waar: waar gebeurt iets, is dat belangrijk?
- Wanneer: wanneer gebeurt iets, in welke omstandigheden?
- Waartoe: wat zijn de gevolgen, waar loopt het op uit?
2. Interpretatie, begripsvragen
- Wat betekent het? Wat wordt ermee bedoeld? Hoe moeten we het opvatten? Waarom staat er iets op die manier?
- Waarom gebeuren dingen zoals ze gebeuren.
- Lees het gedeelte in de context.
- Verplaats je in de geadresseerde(n).
- Wat wilde de auteur zeggen? Wat hebben de oorspronkelijke lezers er vermoedelijk van begrepen?
3. Toepassingsvragen
- Hoe wordt de brug geslagen naar het hier en nu?
- Wat doe ik met de ontdekkingen die ik gedaan heb?
- Wat spreekt mij aan? Wat heeft de tekst mij te zeggen?
- Hoe leer ik God hier kennen?
- Hoe kan ik dit concreet toepassen?
3. De één-vraag methode
Lees de tekst en geef antwoord op de vraag: Hoe leer ik de Heer hier kennen?
Let op een aantal dingen:
- Wat doet de Heer hier?
- Hoe is zijn verhouding tot de mensen?
- Welke eigenschappen laat Hij hier van zichzelf zien?
4. Studievragen
- Wat zegt dit gedeelte over Jezus?
- Welke waarschuwing komt erin naar voren, ook voor mij?
- Welke belofte wordt hier weergegeven, ook voor mij?
- Welk gedeelte spreekt mij het meest aan?
- Welk onderdeel kan ik gebruiken voor mijn persoonlijk gebed?
5. Zweedse methode
Bewerk een kopie van een bijbel gedeelte met de volgende symbolen:
↑ iets over God
↓ iets over de mens
! een nieuw inzicht
? wat niet begrepen wordt
> om te gehoorzamen
6. Vragen stellen aan de tekst
1. Lees
Lees de tekst en schrijf op wat je opvalt.
2. Stel vragen
Lees de tekst steeds weer en schrijf alles op wat je kunt bedenken aan vragen: Bijvoorbeeld: Wat gebeurt er? Wat gebeurt hiervoor en wat erna? Waarom gebeurt dit of waarom zegt iemand dit? Waarom staat dit in de bijbel? Wat is de volgorde van de gebeurtenissen? Etc.. Voor een tekst zijn meestal wel meer dan 25 vragen te bedenken.
Neem er de tijd voor zoveel mogelijk verschillende soorten vragen te bedenken.
3. Zoek antwoorden
Probeer de vragen te beantwoorden. Soms zijn er meer antwoorden mogelijk, schrijf ze allemaal op. Vragen waar je echt niet uitkomt, kun je overslaan. Tijdens het beantwoorden komen misschien nieuwe vragen op. Schrijf die ondertussen op.
4. Opnieuw
Zoek antwoorden: Wanneer je klaar bent, loop opnieuw de vragen langs. Misschien kun je inmiddels vragen beantwoorden waar je in eerste instantie niet uitkwam. Vragen waarop meerdere antwoorden mogelijk waren, kunnen nu misschien definitief beantwoord worden.
7. Parafraseren en Kopiëren
Parafraseren
Een tekst in eigen woorden weergeven. Zoek moeilijke woorden op in een (bijbels) woordenboek en vervang ze door de omschrijvingen.
Kopieren
Een tekst volledig overschrijven, al biddend en overdenkend.
Beide methoden helpen goed om Gods woord je ‘toe te eigenen’. ‘Indien mijn woorden in u blijven…’ Joh. 15:7
8. Doelanalyse
Iedere boodschap heeft vaak naast het inhoudelijke, nog 3 te onderscheiden aspecten: Een zakelijk aspect, een expressief aspect, een relationeel aspect en een appellerend aspect. Ga in de tekst op zoek naar die aspecten.
Zakelijk aspect
Wat gebeurt er precies?
Expressief aspect
Welke gevoelens zijn er? Hoe worden die zichtbaar? Welke bedoelingen hebben sprekers, schrijvers, hoofdpersonen? Hoe presenteren deze personen zich?
Relationele aspect
In wat voor verhouding staan de mensen tot elkaar? Welke rol spelen ze? Is er sprake van gelijkheid of ongelijkheid? Hoe voelen ze zich door elkaar behandeld?
Appellerend aspect
Welke boodschap is er? Wat wil de één bij de ander bereiken?
9. Actief-Lezen-Methode
- Bid of God tot je wil spreken door dit gedeelte.
- Lees het gedeelte en stel jezelf de volgende vragen:
- Wat leer ik over God?
- Wat leer ik over de mens?
- Wat kan ik er vandaag mee?
- Antwoord God in gebed.
10. Vers-voor-vers analyse (Dwight Hill)
Kies een Bijbelboek uit.
Om te beginnen bijvoorbeeld een van de kleinere brieven van Paulus. Doe een korte achtergrondstudie over het boek. Wie is de auteur, waarom is het geschreven, in welke tijd, belangrijke personen en dergelijke. Sommige bijbels hebben een korte samenvatting bij ieder boek. Ook kan een bijbels woordenboek een hulp zijn. Neem vervolgens het eerste hoofdstuk en bestudeer dat vers voor vers.
Beschrijf per vers de volgende acties
- Kopieer: Schrijf het vers over.
- Parafraseer: Beschrijf het vers in eigen woorden.
- Vraag en antwoord: Wat vraag je je af?
- Verwijzingen: Zoek en bekijk relevante verwijzingen in de Bijbel.
- Zoek: Zoek in een (Bijbels) woordenboek naar de diepere betekenis van bepaalde woorden of namen.
- Maak een persoonlijke toepassing: Hoe kan dit vers betekenis hebben voor je leven vandaag?
Commentaar
Na het hoofdstuk uitputtend doorgespit te hebben, kun je er eens een commentaar bij pakken.
Titel geven
Wanneer je klaar bent met deze vers-voor-vers-analyse, kun je het hoofdstuk een titel geven en een kernvers of verzen. Schrijf een korte samenvatting van de doctrine van dit hoofdstuk. Herhaal het hele proces voor ieder hoofdstuk van het Bijbelboek. Bedenk vervolgens een titel voor het Bijbelboek.
Een voorbeeld uitwerking van de vers-voor-vers-methode voor 1 Tim.1:1:
- Kopiëren:
’Paulus, een apostel van Christus Jezus naar de opdracht van God, onze Heiland, en van Christus Jezus, onze hoop…’ 1 Tim1:1 (NGB51). - Parafrase:
Paulus, iemand die gezonden is als vertegenwoordiger van Christus, met een volmacht van God, die ons redt en Jezus Christus, die onze hoop is… - Vraag en antwoord:
Vraag: Wat betekent het woord ‘apostel’?
Antwoord: Het griekse woord apostolos komt van het woord apostello ‘vooruit gezonden’.
Tien Eenvoudige Bijbelstudie Methoden, Navigators Netwerk 11 - Verwijzingen:
Apostel: 2 Cor. 1:1
God onze heiland: Luk. 1:47; Titus 1:3
Christus onze hoop: Col. 1:27 - Zoek:
De naam Paulus betekent in het latijn ‘klein’. Timotheus betekent: ‘die
God eert’. - Persoonlijke toepassing:
Ik wil mezelf zien als ambassadeur van Christus,
gezonden door God met een geweldige boodschap. Mijn getuigenis kan alleen
effectief zijn als ik me bewust van mijn missie, dat ik gezonden ben.